We speelden twee weken onze troeven uit als een echte kunstenaar en maakten ontelbare muzische kunstwerkjes!
Op maandag had Roosje haar 'kunstkoffer' meegebracht. Maar de koffer ging niet open?! Met een leuk versje lukte dit gelukkig wel... In de koffer zaten allerlei dingen die te maken hebben met kunst: penselen, verf, een kader, een schilderschort, enz. De dagen daarna zat er steeds een nieuwe verrassing in de 'kunstkoffer'! Wat was dit spannend, zeg!!!
We leerden over popart. Dit is een kunststijl waarbij de kunstenaar mensen schildert in gekke kleuren. Zo gezegd, zo gedaan: de kikkers maakten een leuk popart-schilderij van zichzelf en gierden het uit van het lachen!
We maakten een mooi kunstwerk met fluostiften. Jippie!
We maakten een levend schilderij of een 'tableau vivant'. Grappig, hoor!
We bekeken een filmpje van Flip de beer die kleuren mengt. Daarna probeerden we dit ook en gingen zelf aan de slag met verf en penseel. Telkens twee kleurtjes nemen en mengen maar... We leken wel tovenaars!
We leerden over kunst in zwart-wit. Daarna gingen we ook creatief aan de slag en maakten een 'vouw- en knipkunstwerk' in het zwart-wit. Wat verschenen er verrassende dingen bij onze kikkertjes!
We tekenden op 'gevoelsgeladen' muziek. Hierbij moesten we goed nadenken. Als er blije muziek klonk tekenden we dingen waarvan we blij worden, als er verdrietige muziek klonk tekenden we dingen waar we verdrietig om worden, enzovoorts.
Op maandag zat er iets geks in onze 'kunstkoffer'. Er zaten kunstwerken in van koeien... geen gewone koeien maar 'kunstkoeien' die gemaakt waren van gras, stof of andere materialen! Nadat we alles grondig bestudeerd hadden, gingen we zelf aan de slag. We toverden gewone koeien om tot echte 'kunstkoeien'. Knap gewerkt kikkertjes!
Als echte beeldhouwers maakten we een kunstig hoofd uit klei. Dit was heel bijzonder omdat het gemaakt werd met een doorschuifsysteem: de eerste kleuter maakte de vorm van het hoofd, de andere de ogen, de neus, de oren,... Er verschenen de gekste hoofdjes! Wat een mooie vorm van samenwerken!
We kregen een detail van een kunstwerk. Dit knipten we uit, kleefden het op een leeg A3 en maakten het naar eigen creativiteit verder af. Achteraf vergeleken we ons kunstwerk met de echte kunstwerken. Waren er nog gelijkenissen?
En dan was het eindelijk zover: het sneeuwde!!!!!! Joepie-de-poepie!
Daar hadden we al heel erg lang naar uitgekeken, hoor!!!
Streefwoordenschat:
Deze kunstige woordjes leerden we tijdens dit muzische thema:
de kunstenaar
het kunstwerk
het schilderij
de tekening
de verfborstel of het penseel
het palet
de kader
het papier
de verf
het kleurpotlood
de wasco's
de collage
het beeld
mengen
schilderen
tekenen
kleuren
ik vind het heel erg leuk op school(jayden)
BeantwoordenVerwijderen