Hallo, ik ben Roosje Matroosje. Weten jullie wat ik het liefste doe? Varen in mijn bootje! Zo kwam ik op mijn vele vaartochtjes 'Kikker' tegen. We stapten samen 'in het bootje' en vanaf dat moment zijn 'Kikker'en ik de beste vrienden! Kikker bracht op zijn beurt ook zijn vriendjes mee en samen namen we onze intrek in de ‘ Kikkerklas’. We vinden het er heel fijn, want we kunnen er leuk spelen en vele nieuwe dingen leren, pret verzekerd! Varen jullie mee?

Roosje Matroosje, doorheen het jaar, met haar kikkervrienden!

maandag 3 oktober 2011

Thema "Stop! Hou daarmee op!"

We werkten twee weken lang over dit thema. We leerden over de basisgevoelens: blij, verdrietig, bang en boos. En we leerden om op een positieve manier voor jezelf op te komen d.m.v. een animatiefilmpje van Bas en Floor. Met het blokkenplan leerden we om "Stop! Hou daarmee op!" te zeggen.
Kijk je mee naar de foto's van dit leuke en leerrijke thema?


We leerden over de basisgevoelens!


Om deze gevoelens bij jezelf te leren kennen maakten we een gevoelsmeter. Kleuren maar, een pijltje bevestigen en onze gevoelsmeter was klaar. Hoe voel jij je vandaag?



Op de verdrietige dag gingen we aan de slag met borstel en verf om een 'verdrietig schilderij' te maken. Sommige kindjes vertelden dat ze bijna nooit verdrietig zijn en maakten liever een 'blij schilderij'!


 We versierden ook een verdrietig masker!


 Op de bange dag had Roosje iets spannends meegebracht naar de klas: de Bibberburcht (een eng gezelschapsspel)! Roosje was er zelfs bang van! Gelukkig konden we haar snel geruststellen toen bleek dat het eigenlijk wel een heel erg leuk spelletje was.



 Op de boze dag maakten we samen een groepswerk: een 'boze doos'!



De bedoeling is dat als onze kapoenen boos zijn, ze zich even kunnen terugtrekken in de 'boze doos'. Dit om hopelijk daarna blijgezind terug uit de doos te komen!



 Als we boos zijn kunnen we dit ook op een positieve manier uiten en verwerken. Een voorbeeld hiervoor is spelen met plasticine. Dat deden onze kikkertjes heel erg graag, hoor!


We maakten samen een 'stopbord'. Een groepje kleuters schilderden het bord, een ander groepje kleuters versierden de letters van het woord 'stop'. Als alles mooi gedroogd was kleefden we de letters op het bord en was dit klaar voor gebruik. Als de juffen nu willen dat iedereen even super stil is, hoeven ze het 'stopbord' maar even in de lucht te steken en iedereen is muisstil! Knap gedaan hoor, schatten!



We maakten twee 'gevoelsbrievenbussen', één voor leuke gevoelens en één voor minder leuke gevoelens.



 We tekenden ook 'gevoelsbrieven' die we later in de juiste brievenbus postten. De blije brievenbus was het meeste in trek!




Nadat we het leuke animatiefilmpje van Bas en Floor hadden gezien gingen we aan de slag om met klei onze eigen Bas of Floor te maken. We maakten de leukste mannetjes en schilderden ze daarna in de juiste kleur: groen of blauw!



We deden een leuk en leerrijk spelletje aan de knutseltafel: verovertje! De bedoeling was dat de kleuters per twee werkten aan één blad. Gewapend met een verfborstel en verf moesten ze zo snel mogelijk de grootste helft van het blad vol schilderen. 
Amalia speelde graag de juf en keek of iedereen eerlijk speelde!



 We experimenteerden met de mousse lettertjes uit het animatiefilmpje van Bas en Floor. Sommige kindjes konden hun naam al maken! Super flink, zeg!


 We speelden een memorie over gevoelens!




Wat was het schitterend weer de voorbije week. We profiteerden hier natuurlijk van en gingen op vrijdagnamiddag in de grote zandbak spelen. Dat was heel erg leuk, hoor!

Dit was meteen het einde van een leuke en leerrijke week!






Dus doen ze iets wat niet fijn is?
Zeg dan:

STOP! HOU DAARMEE OP!
IK VIND DAT NIET FIJN!
IK WIL EEN SORRY EN EEN KNUFFEL!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten